1669 پشتیبانی سریع
تعمیر لوازم خانگی

معرفی قطعات الکتریکی یخچال

748 بازدید
قطعات الکتریکی یخچال

یخچال با جریان برق کار می کند و در نتیجه باید قطعات الکتریکی داخل آن وجود داشته باشد تا کمک کند که قطعات مکانیکی یخچال شروع به کار کنند. آن قطعات عبارتند از:

۱-   موتور الکتریکی

موتور یخچال مجموعه ای از قطعات مکانیکی به همراه کمپرسور است که در واقع قلب یخچال ست و در پشت یخچال در قسمت پایین قرار گرفته است. راه اندازی موتورها، به صورت خازنی یا غیر خازنی است که در یخچال های مختف متفاوت است.

۲-   ترموستات

ما می دانیم که به طور کلی ترموستات ها، وظیفه تنظیم دما را بر عهد دارند. در یخچال نیز به همین گونه است. ما دمای یخچال را همشه بر روی یک درجه نظیم می کنیم حال زمانی که دمای یخچال از این ما گرم تر شد، ترموستات وصل شده و باعث می شود که کمپرسور شروع به فعالیت کند تا هوای یخچال را خنک نماید. به کمک ترموستات می توانیم میزان سرمای یخچال و جا یخی و به عبارت دیگر میزان کار کمپرسور را تنظیم نمود. گاهی اوقات در زمان معیوب شدن یخچال، تعمیر ترموستات یخچال می تواند از خسارت های بیشتر جلوگیری کند ولی برای تشخیص درست، تعمیرکار یخچال باید فرد با تجربه ای باشد.

۳-   رله استارت

رله استارت، در واقع سبب راه اندازی شروع فعالیت کمپرسور و فعالیت موتور می شود و از آنجایی که موتورها و کمپرسورها قدرت های مختلفی درند لذا باید متناسب با هر موتور، رله مناسب را انتخاب نمود. توجه داشته باشید که گاهی اوقات یکی از دلایلی نیاز به تعمیر یخچال، خراب شدن همین رله استارت است و در نتیجه تعمیرکار یخچال اقدم به تعویض رله استارت می کند. اما لازم است بدانید که پس از تعمیر رله استارت کمپرسور یخچل، از نحوه خاموش و روشن شدن موتور می توانید تشخیص دهید که آیا این رله برای موتور شما مناسب بوده است یا نه.

۴-   محافظ جریان دریافتی موتور

شاید تا به حال دقت کرده باشید که یخچال شما از ناحیه موتور خراب می شود زیرا به اصطلاح، موتور در اثر حرارت زیاد جام کرده و سوخته است. این مشکل می تواند دلایل زیادی من جمله چسبندگی سیم های داخلی به یکدیگر، قوی و ضعیف شدن ناگهانی ولتاژ برق و… داشته باشد. لذا برای جلوگیری از بروز این خرابی در یخچال، از محافظ جریان دریافتی موتور استفاده می شود.

۵-   سایر قسمت های الکتریکی

–        لامپ داخل یخچال

–        دو شاخه

–        پیچ مخصوص تنظیم دما

–        صفحه نشان دهنده وضعیت دما که در بیرون و بالای یخچال قرار دارد

–       سیم های رابط

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

نام شما *
ایمیل شما *

 1669